lördag 1 mars 2008

Neeskens spelade aldrig för AIK

Då var det dags. Samma dag som AIK spelar sin sista hemmamatch på Skytteholm för året (?) släpps den nya matchtröjan fri. Själv äger jag bara två matchtröjor. Fast den ena är inte en riktigt riktig matchtröja men väldigt värdefull ändå. För mig alltså. Min farmor köpte och tog med den ner till Göteborg när jag var sju. Storlek sjuåring. Någonstans i den vevan började jag på Askims IK:s fotbollsskola med mina första fotbollsskor. De var svarta och gula och hette Puma Ajax.

Det jag visste om Ajax då var att de var från Holland och att de hade två jättebra spelare som hette Johan. Precis som jag. Cruyff var bäst i världen, tydligen, medan Neeskens sköt hårdast av alla.
En gång sköt han en straff som var så hård att målvakten som räddade bröt två revben. Att det där var sant betvivlade jag aldrig. Nu vet jag inte längre. Men jag tänkte då att det vore bra om Neeskens kunde komma och spela med AIK istället för Ajax. Jag höll alltid på Holland när jag såg dem på TV. Så när AIK gjorde en tröja som var alldeles Holland-orange var det någon sjuårig del av mig som såg till att jag köpte den. Det kändes komplett, en liten kompensation för att Neeskens aldrig kom och spelade i AIK.

Neeskens blev sedermera andretränare för Barcelona och mina Puma Ajax blev för små och gick sönder. Undrar om Adidas har några svarta och gula fotbollsskor? Ifall man skulle vilja träna på att skjuta hårda straffar någon gång.

1 kommentar:

Nils Johan Nilsson sa...

Jorå. Det verkar onekligen som man kan kommentera.