måndag 10 mars 2008

Måndag

Några reflektioner från gårdagens match ligger nu uppe på aikfotboll.se.

Det finns, inbillar jag mig, en slags vanföreställning om att när det gäller kämpa och slita så är det vi här uppe i kalla Norden tillsammans med kollegorna från de brittiska öarna som är bäst på det. Latinamerikaner ska ha något slags mer avmätt inställning till det där. Ur det perspektivet önskar jag att fler fått möjlighet att se gårdagens match. På en dyngsur gräsyta i strilande regn och en knapp handfull plusgrader var det tydligt att Jorge, Ivan och Lucas inte har några som helst problem med att slita och kämpa, även när det går emot och inget fungerar. Varenda närkamp gick de in i, de jobbade hem, de gick i djupled och slet konstant.

Precis som Bojan Djordic och alla andra erfarna spelare i AIK vet de att det är OK att spela dåligt, men det är inte OK att ge upp. Den inställningen ger alltid resultat i slutändan.

Självklart är det idag en härlig vårdag här på västkusten. Inte lika fin som lördagen, men oändligt mycket behagligare än gårdagen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Delar dina uppfattningar och din analys K-B.

Det skulle vara intressant att få veta lite mer om det ligger något i det som jag tror att många av oss tror oss ana; Att det finns ganska många som drabbas av panik när de får bollen och som hellre skulle göra något annat än att ha ansvaret för nästa passning. På vissa går det över. Andra visar aldrig dessa tendenser.

Hur känns det? Hur kommer man ur det? Kan Patrik K berätta något om sina första matcher på Råsunda som hjälper oss att förstå?

Att veta och förstå hur det är kanske gör oss lite mer försiktiga med att skälla på dem vi borde stötta...

Anonym sa...

"Janne Andersson sade i en kommentar innan matchen att de fokuserat på försvarsspelet och fasta situationer senaste tiden."

Det är snarare tvärtom, att man den senaste tiden fokuserat på anfallsspelet:

"Vårt upplägg den här säsongen har varit att först få vårt försvarsspel på plats. På sistone har vi ägnat mer tid åt det offensiva spelet och har i veckan haft åtta bra pass nere i Italien med bra kvalité."

Nils Johan Nilsson sa...

Där får jag be om ursäkt för att jag uttryckte mig dåligt. Jag syftade på den här texten:
http://www.hbk.se/extra/news/?module_instance=1&id=2413

Än en gång, jag har inte haft för avsikt att förringa HBK:s insats.